Bedankje voor de herdenkingsdienst

3 januari 2022

Opnieuw werd ik overvallen door de trefzekerheid waarmee het Hospice zelf bedachte ceremonies of rituelen ten uitvoer brengt, die voor mij achteraf verrassend betekenisvol blijken te zijn.

Zo ook afgelopen woensdagavond, die voor mij een nieuwe stap betekend heeft in het rouwproces. Naast het verdriet vond ik het troostrijk en versterkend, het maakte dat ik iets meer vrede heb met het overlijden van mijn geliefde man.

De ceremonie maakte zichtbaar dat hij is opgenomen in een cohort aan overledenen, een van de 112, en ook dat ik zelf een van de vele achterblijvers ben en als zodanig iets minder alleen. Zijn dood krijgt hierdoor iets meer perspectief en begint misschien een plek te krijgen bij mij. Door de schoonheid van het gebeuren, met het voorlezen van de namen, de kaarsen met hun warmte en licht, de empathische woorden zonder dramatiek, de muziek en de verdere kalme, respectvolle aandacht en toonzetting van de avond, voelde ik mij opgetild uit het gewone, dagelijkse bestaan.
Hierbij wil ik iedereen bedanken voor het organiseren van de herdenkingsdienst.

Namens een nabestaande van een van onze gasten in 2021 (naam van mevrouw is bekend bij het Hospice)

Het hospice bedankt mevrouw hartelijk voor de mooie complimenten. U heeft niet mooier kunnen omschrijven waarvoor we de ceremonie organiseren. Wat fijn dat u het zo heeft ervaren.