Vrijwilligerswerk

Onze vrijwilligers vormen ‘het kapitaal’ van het Hospice. Zij bieden u, directe of indirecte, hulp en ondersteuning in uw laatste (terminale) levensfase. Ze ondersteunen u en uw naasten graag, bij u thuis of in het Hospice Huis.

Zorgvrijwilligers doen wat uw naaste familieleden ook doen, zoals
  • waken;
  • ondersteuning geven bij uw dagelijkse verzorging of meedenken over praktische zaken;
  • een fijn gesprek met u of uw naaste;
  • aanwezig zijn als uw partner, familie of vrienden even weg moeten;

Naast de zorgvrijwilligers zijn er vrijwilligers in en rond het Hospice Huis actief met taken zoals koken, wassen en strijken, boodschappen doen, tuinonderhoud, bloemen in huis, allerlei klussen en in verschillende werk- of projectgroepen.

Vrijwilligster Patty maakt een bed op.

Vrijwilliger worden?

Als u ervoor voelt om vrijwilliger bij het Hospice te worden, dan is dit wat we van u vragen:
  • liefde voor terminaal zieke mensen en hun naasten;
  • een open houding;
  • goed kunnen samenwerken;
  • in staat zijn tot zelfreflectie;
  • communicatieve vaardigheden;
  • voldoende tijd;
  • bereidheid cursussen en bijscholingen te volgen.
Vrijwilligsters Noldy en Marriet zijn bloemen aan het schikken.

Voor het meeste vrijwilligerswerk is beschikbaarheid van 2 maal per week enkele uren gewenst. Specifiek van de zorgvrijwilliger vragen we inzetbaarheid van 2 (soms 3) diensten van 4 uur per week. Op doordeweekse dagen of in het weekend, overdag of ’s avonds en (met instemming) soms ook ’s nachts.

Startende zorgvrijwilligers volgen een speciale training en worden ingewerkt door ervaren collega-vrijwilligers. Verder volgen ze aanvullende cursussen en trainingen. Alle vrijwilligers worden ondersteund door en hebben regelmatig overleg met de coördinatoren. Ook worden er meerdere malen per jaar teambijeenkomsten georganiseerd.

Uw belangstelling gewekt?