VPTZ congres

15 oktober 2019

De grote zaal van theater de Flint in Amersfoort was op 9 oktober gevuld met honderden bezoekers ter gelegenheid van het VTPZ- congres, Samen van Betekenis- Jij maakt het verschil, De agenda was interessant met boeiende sprekers en een forumdiscussie maar voor ons Hospice was toch het allerbelangrijkste de bekendmaking van de award ‘prijs de vrijwilliger’ . Daar waren we heel eervol voor genomineerd samen met Humanitas VPTZ Den Helder en Vrijwilligers Terminale Zorg Den Haag. Het thema was hoe op de beste manier vrijwilligers te werven, boeien en binden. Van de drie genomineerde organisaties was ter inleiding ook een mooi filmpje gemaakt. De onze met zorgvrijwilliger Katinka van Roode in de hoofdrol. Met een groep van 13 personen zijn we daarom afgereisd om het moment te kunnen meemaken.

Zorgvrijwilliger Katinka van Roode brengt Hospice Haarlem e.o. mooi op de kaart.

De prijs zou worden uitgereikt in het bijzijn van koningin Maxima . Rond 14.00 uur deelde VPTZ directeur Fleur Imming mee dat de jury had besloten om de prijs toe te kennen aan onze collega organisatie in Den Haag, die vooral gericht is op de buitenzorg. Natuurlijk feliciteren wij Den Haag met de prijs. Helaas kregen we geen nader inzicht in het juryrapport , dus weten we niet wat de doorslag heeft gegeven. Heel even dachten we dat we niet innovatief genoeg waren in het werven van nieuwe vrijwilligers. Dat klopt! Ze komen namelijk via “mond op mond reclame”vanzelf naar ons toe. Het was dus wel even slikken, maar na een paar minuten overheerste toch het gevoel van trots en blijdschap dat we zover gekomen waren.

Uniek was het fotomoment en de verdere vrij massale mediabelangstelling op het podium met de koningin en het vervolg in de foyer waar Maxima haar oprechte belangstelling toonde voor ons vrijwilligerswerk aan de zogenaamde thematafels. Zorgvrijwilliger Joke Vooges en kookvrijwilliger Henk Franke deden in alle drukte namens ons Hospice het woord. Zij waren onder de indruk van de wijze waarop Maxima zich liet informeren en op een vlotte manier minister de Jonge bijpraatte over wat er al gebeurd was. De minister nam later actief deel aan de forumdiscussie.

Zorgvrijwilliger Joke Vooges en kookvrijwilliger Henk Franke in gesprek met Koningin Maxima.

Tijdens het middagprogramma was er voor ons nog een heel bijzonder moment namelijk de première op groot doek van een prachtig informatief filmpje dat gemaakt is aan de Zuiderhoutlaan in het kader van de reeds bestaande campagne van het ministerie van VWS met als titel: Ik heb te horen gekregen dat ik dood ga en tot die tijd leef ik. Heel mooi gedaan met medewerking van zorgvrijwilliger Ingrid van Laarhoven . Het filmpje is nu te bekijken op de website van het ministerie. overpalliatievezorg.nl