Heemsteder: Pauline Jäger: "We doen echt wat we zeggen"

3 september 2020

Een hospice is een laatste verblijfplaats voor mensen met een terminale ziekte waarvan het overlijden binnen afzienbare tijd valt te verwachten en waar ze de laatste fase van hun leven in een huiselijke omgeving doorbrengen met de benodigde medische zorg. Tekst en foto's: Bart Jonker van de Heemsteder

Het hospice is iets wat ons allemaal aangaat

Het hospice voor Haarlem en omstreken is een stichting en gevestigd in een fraaie villa aan de Zuiderhoutlaan 10, nabij de grens van Haarlem en Heemstede en de Haarlemmerhout. Zodra je binnenkomt ervaar je een serene rust, met prachtig huiselijk ingerichte vertrekken, voorzien van veel licht, warmte en verse bloemen. Het geheel doet allesbehalve klinisch aan en voelt direct vertrouwd. De ontvangst door het personeel, dat mede bestaat uit vele vrijwilligers, is vriendelijk en gastvrij.

Dichtbij de mens staan

Pauline Jäger: “Van huis uit ben ik scheikundige en heb jarenlang in de farmaceutische industrie gewerkt en allerlei onderzoek gedaan naar medicatieontwikkeling. Daar had ik ook te maken met palliatieve zorg, d.w.z. de ondersteuning door medicijnen bij verlichting van pijn of ziekte, die ook wordt toegepast in het hospice. Ik kon wel voelen hoe mooi de medische wereld was, maar het dichtbij de mens staan ontbrak daar in mijn optiek. Ik heb toen de farmacie achter me gelaten om me drie jaar hier op te richten. Er kwam een vacature vrij als coördinator bij het hospice waarop ik heb gesolliciteerd. Ik kende het prachtige werk van het hospice professioneel al en door een eigen sterfgeval in mijn omgeving. Ik ben denk ik nu al zo’n tien jaar aan het hospice verbonden. Het was voor mij voor het eerst dat ik op een plek werkte, waar we echt doen wat we zeggen.

V.l.n.r.: Verpleegkundige Brigitta de Ruig, directeur Pauline Jäger en vrijwilligers Inez Mulder en Rinus van den Nouwland.

Verschil maken in kleine dingen

We gaan tot het uiterste voor de kwaliteit van degene die we verzorgen. Het is ongelooflijk mooi werk. Wij kunnen het verschil maken in kleine dingen, zoals het welkom heten, de bloemen in de gang, etc. Met elkaar, zorgpersoneel en vrijwilligers proberen we ontzettend ons best te doen om uit te stralen wie we zijn. We hebben allerlei soorten vrijwilligers, zoals diegenen die er zijn om steun te beiden aan onze bewoners, maar ook vrijwilligers, voor de technische klusjes, het onderhoud van de tuin, en dergelijke. Onze vrijwilligers dienen 2 keer 4 uur per week beschikbaar te zijn en ontvangen een training. Het is een ontzettend mooie inlevende club. Hierdoor zijn de bewoners die hier verblijven en wij ondersteunen ook ontspannen. Je bouwt een empathische band met de bewoners op, maar je weet tegelijkertijd dat deze band van korte duur is. En dat je door de dood ook weer gauw afscheid van elkaar moet nemen. We houden de dood niet tegen, maar versnellen deze ook niet. Wel . volgen we volledig de wens van onze gasten. De dood is voor onze bewoners een afronding van het leven en vaak een verlossing van het lijden. Zij berusten daarin. Het gaat daarom om het nu en wij doen er alles aan om in deze fase het leven draaglijk te maken voor hen. Alleen al door er te zijn aan de zijde van hun bed, hun hand vast te houden, geeft ze rust en het intieme gevoel dat er iemand voor ze is. We zijn een soort subcultuur waar we op een bepaalde manier met elkaar willen omgaan. Je verheft elkaar als het ware. Dat geeft voldoening. Wij hebben geen ander verbond met je dan ervoor je te zijn. Overigens doen we deze begeleiding niet alleen hier op het hospice, maar desgewenst ook thuis.

De sereen huiselijke ambiance van het hospice.

Hospice klaar voor de toekomst maken

Hospice is iets wat ons allemaal aangaat. Heemstede is een gemeente die een toenemende vergrijzing kent. Dan ziet logischerwijs de situatie erover 20 jaar anders uit met een groeiende behoefte aan meer hospicecapaciteit.s. Daarin ligt voor ons allen nog een grote maatschappelijke uitdaging. Met het oog op de toekomst is het interessant om daar eens met elkaar in de breedte over in gesprek te gaan en daarvanuit allerlei invalshoeken eens naar te kijken. Niet alleen vanuit het hospice, maar ook vanuit verschillende toeleveranciers, zoals de zorg, overheid, burgers en bedrijven. Om eens gezamenlijk te zien welke hulp en facilitering mogelijk is, zowel in menselijke, als in technische, financiële of productvorm. Met elkaar kun je dan als gemeenschap de hospicezorg klaar voor de toekomst maken. Dit past ook geheel in de gedachte van burgerparticipatie”, aldus Pauline Jäger.

Meer informatie of aanmelden via www.hospicehaarlemeo.nl, per e-mail: info@hospicehaarlemeo.nl, of telefonisch op: 023-3034343.

Tekst en foto’s: Bart Jonker