Hier is echte aandacht voor de mens

26 oktober 2021

Hun vriendin is de afgelopen maanden steeds zieker en hulpbehoevender geworden, misschien wel terminaal, zeggen ze voorzichtig. Zij heeft geen partner of kinderen, dus de vriendinnen springen in de bres om voor haar een mooie, warme plek te zoeken waar ze haar laatste tijd door kan brengen. Op dit moment verblijft ze in een verpleeghuis op een revalidatie afdeling waar de laatste weken tot groot verdriet duidelijk is geworden dat ze niet meer zal opknappen.

Op een druilige dinsdagochtend bezoeken twee vriendinnen het Hospice. In de woonkamer ga ik even met ze zitten en vertel over ons Hospice. Nadat ik hun verhaal heb gehoord en hun vragen heb beantwoord, leid ik ze vol trots rond. Van de rust op de benedenverdieping komen we in de hectiek van de eerste etage, waar bloemendames in en uit lopen, verpleegkundigen aan de eettafel overleggen, Ronald aan het stofzuigen is en ik vrijwilligers zie rondlopen die in mijn beleving geen dienst hebben… Ik stel voor om beneden rustig even de laatste, praktische zaken te bespreken. Terwijl we de trap aflopen, valt het kwartje bij mij en ik zeg hardop: “Oh ja de feestcommissie is in huis”. De twee vriendinnen schieten in de lach. Ze zeggen dat ze bang waren dat je in het Hospice alleen maar met dood en verlies te maken hebt, maar dat hun indruk dat we aandacht hebben voor wat onze gast nog wil en kan nu extra wordt bevestigd door deze opmerking, “een feestcommissie, in een Hospice, haha”. We ronden af in de woonkamer en dan vat één van de vriendinnen de essentie van ons mooie Hospicewerk samen. Toen we naar boven liepen, was haar opgevallen dat er een vrijwilliger op bed zat bij een gast, in gesprek, en toen we terugkwamen naar beneden zat ze daar nog steeds. “En daarom voelt deze plek zo goed”, zei ze, “hier is echte aandacht voor de mens!

Katja Jansen - van der Meiden, coördinator