Sylvia's nachtondersteuning

13 december 2023

Al een aantal jaren ben ik zorgvrijwilliger bij Hospice Haarlem en ondersteun ik mensen, die terminaal ziek zijn, vanuit ons Hospice Huis aan de Zuiderhoutlaan in Haarlem. Vorig jaar ben ik ook gestart als vrijwilliger voor de nachtondersteuning bij mensen thuis. Onze coördinatoren besteden veel zorg aan een goede match tussen de persoon die thuis ondersteund wordt en de vrijwilliger. Hoe bijzonder is het dan als je gematched wordt en met je slaapspullen bij iemand voor de deur staat. Om 21:00 maak ik via de sleutel in het sleutelkastje de deur open en loop de woonkamer in, waar ik op de bank een vriendelijke dame tref. Ik hang mijn jas op en schuif bij haar aan. We kletsen wat, ik zet een potje thee en voor ik het weet is het 23:00 uur. Op haar verzoek help ik haar met klaarmaken voor de nacht en ruim ik de theeglazen op, zet de vaatwasser aan en spreek af dat ik in de ochtend om 07:00 met een kopje zwarte koffie en medicatie mij meld in haar slaapkamer. Zelf logeer ik op de logeerkamer, er is een alarmknop die in verbinding staat met een apparaat dat op mijn nachtkastje staat. Dus als er tijdens de nacht iets is, kan zij mij makkelijk bereiken. In de 3 nachten die ik daar gelogeerd heb heeft ze die niet hoeven gebruiken. Ik logeerde hier vooral om haar een veilig gevoel te geven, wetende dat er iemand is gaf haar rust, maar ook haar naaste familie die op deze manier ook een nacht rustig konden slapen. Heel mooi om zo duidelijk het verschil te kunnen maken..