Verhaal van Martin

13 december 2023

Vorig jaar november werd ik ziek. Kanker met uitzaaiingen. Het leven werd anders, er moesten beslissingen genomen worden en ik koos voor leven. Geen chemo, geen behandeling, maar voor kwaliteit van leven. Samen met mijn familie maakte ik nog een reis door het prachtige Thailand. Herinneringen maken, dingen beleven en doen, samen met mijn familie. Eenmaal terug in Nederland besloot ik dat ik, zolang het nog kon, meer van het leven wilde genieten. Ik ging terug naar Azië en reisde 3 maanden lang door Maleisië, Singapore en Thailand. Het was heerlijk en ik genoot. Weer terug in Nederland ging mijn gezondheid stapje voor stapje achteruit en merkte ik dat ik steeds minder dingen zelf kon doen. Het werd fysiek en mentaal zwaarder. Na een gesprek met mijn huisarts besloot ik dat ik ook de laatste periode zo comfortabel mogelijk wilde doorbrengen. Ik koos ervoor om naar Hospice Haarlem te gaan. Eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik had wel een beeld van goede zorg, maar dat was niets vergeleken bij wat ik hier allemaal ervaar. Het is het totale plaatje, niet alleen het ontzorgen, er wordt aan je medicijnen gedacht, elke avond wordt iets lekkers gekookt, de was wordt gedaan, maar het is veel meer dan dat. Er is heerst rust, de aardige vrijwilligers voor wie niets te veel lijkt te zijn, de sfeer in huis. Ik voel mij hier thuis en kom tot rust en ondanks dat ik weet dat ik mijn laatste fase ben ingegaan leef ik hier echt en kan ik de dingen doen die ik nog graag wil doen in deze bijzonder fase van mijn leven. Het hospice maakt dat ik mijn leven kan leven tot het allerlaatste moment.